Wat is AdsToSport?

AdsToSport is advertentienetwerk en een social enterprise. AdsToSport en verbindt sportorganisaties met adverteerders door de advertentieruimte op de website van de sportverenigingen en sportbonden professioneel te exploiteren en creëert hiermee nieuwe inkomsten voor de deelnemende sportorganisaties.

Wat doet AdsToSport?

AdsToSport werft advertenties van commerciële ondernemingen. Deze advertenties worden tegen een vergoeding voor de sportoganisatie geplaatst op de website (en in de app) van de sportbond of sportvereniging.

De advertenties worden getoond in een speciale, door AdsToSport beheerde banner. Om te voorkomen dat advertenties in conflict zijn met exclusiviteitsafspraken met bestaande sponsors, kan de vereniging exclusiviteitsafspraken kenbaar maken. Advertenties uit desbetreffende branches zullen niet getoond worden.

AdsToSport maakt gebruik van de modernste technieken in de online advertentiewereld. Zo kan AdsToSport via een Data Management Systeem ook anonieme informatie over de bezoekers van de website verzamelen. Vervolgens worden de advertenties die op de site worden getoond aangepast aan de bezoeker van de website met behulp van deze informatie. Maar er is meer mogelijk. Deze data wordt ook gebruikt om ook buiten het netwerk de bezoekers van het netwerk te bereiken.

Een vereniging kan dus op 3 manieren meedoen; met een advertentiebanner op de clubwebsite, met een HTML code die data verzamelt, of beide mogelijkheden. Deelname met beide mogelijkheden levert het meeste op voor de vereniging.

Wat heeft een sportclub of -bond aan deze samenwerking?

Van de ruim €1,4 miljard (2014) die de Nederlandse online advertentiemarkt groot is zorgen wij dat een deel bij Nederlandse sportorganisaties terecht komt.

Een banner van AdsToSport levert een gemiddelde sportvereniging al snel €1,- per lid per jaar op. Hierbij gaan we uit van gemiddelde bezoekersaantallen op verenigingsites.

Daarnaast delen verenigingen die ook gebruikmaken van de data-exploitatie ook mee in de inkomsten die wij genereren met de bij alle verenigingen verzamelde data. Hierbij gaan we uit van gemiddelde aantallen unieke bezoekers op verschillende websites, en richten we ons op een vergoeding voor clubs van €1,- per lid per jaar. Zo kan een vereniging van 500 leden al die met 2 bannerposities en dataverzameling meedoet zo’n €1.500,- per jaar verdienen. Dit is wel enkel een indicatie, de werkelijke opbrengsten kunnen afwijken.

Waarom zou mijn vereniging of sportbond mee willen doen?

AdsToSport biedt sportorganisaties aan om hun website/app professioneel te exploiteren, kortom wij bieden inkomsten en gemak. Er ontstaat zonder enige verplichting en inspanning een nieuwe inkomstenstroom voor uw organisatie.

Hoe kunnen sportorganisaties zich aanmelden bij AdsToSport?

Deelnemen aan ons advertentienetwerk is bijzonder eenvoudig. Klik in ons hoofdmenu hierboven op aanmelden. Wij verzorgen de technische implementatie samen met de webbouwer dus daar hoeft uw organisatie zelf niets aan te doen. De aanpassing op de website/app is éénmalig. Vervolgens zoeken wij de adverteerders.

Is AdsToSport wel nodig? Waarom kan ik dit niet zelf?

De meeste sportorganisaties hebben niet de capaciteit noch de kennis om professioneel de website te exploiteren, maar belangrijker nog. Het verkeer op een enkele website in te beperkt om interessant te zijn voor adverteerders. Onderdeel van ons advertentienetwerk is dus noodzakelijk als de organisatie wil meeprofiteren van het online advertentiebudget van grote adverteerders.

Met AdsToSport zorgen we ervoor dat een heel netwerk van verenigingen beschikbaar komt, en dat de vereniging hier verder niets voor hoeft te doen.

Een voetbalvereniging met een paar honderd leden heeft een paar duizend pageviews per maand. Dat is geen serieus volume voor adverteerders. Pak 100 verenigingen bij elkaar en je hebt miljoenen pageviews per maand. Dat is bijzonder interessant voor adverteerders. Laat staan als het er meer dan 700 zijn…

Is het voor iedere sportvereniging of sportbond in Nederland mogelijk met jullie te werken?

Ja, iedere sportorganisatie kan zich aanmelden.

Wat zijn de vereisten om met jullie samen te werken?

De sportorganisatie moet een website en/of app hebben. Andere vereisten zijn er niet.

Zijn jullie voor het belang van de sportorganisatie of de adverteerder?

We zijn er voor het belang van zowel de sportorganisatie als de adverteerder. We combineren de behoefte van de sportorganisatie; nieuwe inkomsten, met de behoefte van de adverteerder; meer gerichte zichtbaarheid binnen een specifieke (sport)doelgroep.

Waarom gaat 50% van de netto omzet naar AdsToSport?

Als jong bedrijf hebben we te maken met investeringen. Dit zijn investeringen in technische systemen, maar ook in kantoor en personeel. Hoe meer verenigingen zich aansluiten aan AdsToSport, hoe eerder deze investeringen gedekt worden. We streven ernaar om op termijn 70% van de netto omzet aan de verenigingen uit te keren. Wij verwachten dit omslagpunt bij een totale omzet van € 1.000.000,- te halen.

Met welke en hoeveel sportverenigingen werken jullie al samen?

Onze banners (en html-codes voor de dataverzameling) zijn actief bij 700 sportorganisaties. Dat zijn verenigingen en sportbonden uit nagenoeg alle takken van sport. Van voetbal tot bergbeklimmen.

Richten jullie je ook op specifieke sporten?

We richten ons op alle sporten en sluiten dus geen sporten uit.

Wat voor advertenties zullen worden getoond?

De advertenties die worden aangeleverd door de adverteerder zullen worden getoond. Vanzelfsprekend zal AdsToSport een uiterste inspanning leveren om advertenties die strijdig zijn met de aangegeven exclusiviteitsafspraken van een vereniging en met wet en overige regelgeving te weren. Ook zal AdsToSport naar eigen inschatting advertenties weigeren indien de advertentie voor wat betreft vorm of inhoud betreft strijdig is met de goede zeden of de openbare orde of waarbij sprake is van schending van religieuze of politieke waardigheid of welke expliciet of impliciet racistisch, discriminerend of seksistisch van aard zijn.

Ik heb een bannerpositie beschikbaar gesteld maar ik zie geen advertentie op de site. Hoe kan dat?

Het kan zijn dat er niet direct een campagne zichtbaar is. De meest waarschijnlijk oorzaak is doordat er altijd een vertraging in het systeem zit. Na circa 30 minuten moet de banner wel zichtbaar is.

Tevens is het mogelijk dat er op dit moment geen relevante campagne is voor de specifieke site. In principe zou dan de standaard banner van AdsToSport moeten verschijnen. U kunt ervoor kiezen om in dit geval helemaal geen banner te tonen. In dat geval kan de bannerpositie leeg blijven. Bijvoorbeeld als campagnes conflicterend zijn met sponsorafspraken en daardoor geweerd worden. Twijfelt u of de banners wel goed werken neem dan gerust contact met ons op.

Wat houdt de data-exploitatie van AdsToSport in?

AdsToSport maakt gebruik van de modernste technieken in de online advertentiewereld. Zo kan AdsToSport via een Data Management Systeem ook anonieme informatie over de bezoekers van de website verzamelen. Vervolgens worden de advertenties die op de site worden getoond aangepast aan de bezoeker van de website met behulp van deze informatie. Maar er is meer mogelijk. Deze data wordt ook gebruikt om ook buiten het netwerk de bezoekers van het netwerk te bereiken.

Dankzij de data van AdsToSport kan een adverteerder een specifieke doelgroep bereiken overal op het internet. Bijvoorbeeld alleen golfers. Zijn advertentie worden dan alleen op bijvoorbeeld Nu.nl of buienradar.nl getoond als de bezoeker het profiel ‘golfer’ heeft gekregen. Of een adverteerder past de getoonde advertentie aan het profiel van de bezoeker. Volkswagen toont bijvoorbeeld een hippe zachtroze Volkswagen Up aan een tennister uit Amsterdam en de nieuwste Volkswagen Passat Station aan de hockeyouder uit Amstelveen.

Hierdoor worden de advertentie meetbaar effectiever en daar hebben de adverteerders geld voor over.

Welke data verzamelt AdsToSport?

AdsToSport verzamelt data over bezoekers van websites/apps van aangesloten sportverenigingen en -bonden. Deze data behelst bijvoorbeeld cookies die -na toestemming- worden verzameld wanneer er via een browser een van deze websites van aangesloten verenigingen en bonden wordt bezocht. Daarnaast verzamelt AdsToSport data over advertentie-impressies, zoals kliks en vertoningen van de impressies op het netwerk van verenigingen en bonden.

Hoe waarborg je de privacy van clubleden en bezoekers van de website?

Wij gebruiken geen enkele vorm van persoonlijke identificeerbare informatie. Als vanzelfsprekend werken wij volgens wet- en regelgeving die de privacy van Nederlandse burgers beschermd. Wij conformeren ons aan de richtlijnen van het Interactive Advertising Bureau (IAB) Nederland die transparantie, keuze en privacy van gebruikers aanmoedigt in online advertising.

Wat doet men met de HTML-code als deze geen persoonsgegevens verzamelt?

De HTML-code plaatst een cookie waarmee wordt bijgehouden dat een device (computer) op de website is geweest. Adverteerders willen graag gebruik maken van deze data omdat zij daarmee de effectiviteit van hun advertenties kunnen verhogen door ze relevanter te maken. Hiermee kunnen ze bijvoorbeeld op Nu.nl een volleybal gerelateerde advertentie aan volleyballers laten zien. Wij geven de data niet uit handen, maar we ‘verhuren’ hem als het ware. Hier krijgen wij een vergoeding voor, die we voor het grootste deel aan de deelnemende verenigingen doorbetalen.

Wanneer moeten we een cookiemelder plaatsen?

Of en hoe de Cookiewet én de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing is, hangt af van wat met de cookies wordt bijgehouden. Doet u alleen mee met het plaatsen van een of meerdere advertentiebanner(s), dan hoeft geen cookiemelder worden geplaatst, doet een u (ook) mee met de dataverzameling door middel van de HTML code, dan moet deze melder wel worden geplaatst. In dit geval leveren we een voorbeeld van zo’n cookiemelder aan. De inhoud en het daadwerkelijk plaatsen ervan is de verantwoordelijkheid van uw organisatie zelf.

Download hier een instructie voor plaatsing van een cookieverklaring

Onze organisatie heeft ook een app. Is het advertentieplatform ook toepasbaar op de app?

Ja, we ons platform kan ook ingezet worden in uw app. Wij vernemen het graag als u hier ook gebruik van wil maken.

Hoe blijf ik op de hoogte van de actuele opbrengsten en hoe worden we betaald?

U krijgt toegang tot een dashboard waarin live de verdiensten worden getoond. U kunt per kwartaal een factuur sturen voor het opgebouwde bedrag. Hier dient nog de wettelijk vereiste BTW bovenop gerekend worden (indien van toepassing).

Ik heb nieuwe sponsors waardoor ik de branches aan wil passen die uitgesloten worden. Waar kan ik dit doorgeven?

Wisselingen in de branche-exclusiviteit kunnen doorgegeven worden via +31 20 308 01 37 of info@adstosport.nl.

Ik heb me aangemeld voor AdsTosport met een skyscraper 120×600. Nu is in overleg met onze webmaster gebleken dat dit formaat niet te implementeren is op onze site. Welke formaten zijn er nog meer beschikbaar?

Andere formaten zijn de liggende banner van 728×90 die bovenin of onderin de website wordt geplaatst, en de vierkanten banner van 336×280 die in de bestaande content van de website wordt geplaatst.

Een sponsor van ons wil graag via jullie adverteren. Kan dit?

Uiteraard zijn nieuwe adverteerders van harte welkom. Laat het ons weten via +31 20 308 01 37 of info@adstosport.nl.

De verwachte opbrengst is aangegeven per lid per jaar, wat wordt er bedoeld met de inkomsten per lid?

We hanteren het ledenaantal als een indicatie voor de hoeveelheid verkeer en unieke bezoekers die op een verenigingswebsite komen. Deze bepalen namelijk de mogelijke inkomsten. Een club met 500 leden heeft gemiddeld 2x zo veel verkeer als een club met 250 leden, dus ook 2x zoveel verdiencapaciteit.

Ik zie een advertentie als ik de website op mijn telefoon bekijk, maar ik zie hem niet al ik de website op een computer kijk. Hoe komt dit?

Het kan heel goed dat je deze campagne op de telefoon wel ziet maar op je desktop niet. Ons systeem is zo ingericht om campagnes zo effectief mogelijk uit te leveren om de aangesloten sites. Hierin worden de wensen van de adverteerder in meegenomen. Zo kunnen we campagneperiode instellen, targeting op bijvoorbeeld regio of capping. In dit geval krijgt elke unieke bezoeker hem geleidelijk uitgeserveerd met een maximum aantal impressies per unieke bezoeker.

Meer info

Gebruik het onderstaande formulier of mail naar info@adstosport.nl