Welke online advertenties presteren het best?

Hoe weet je als adverteerder of de huidige inzet daadwerkelijk het meest effectief is? Onlangs is er onderzoek gedaan naar welke visuele kenmerken van online uitingen het meeste effect hebben. In dit geval werd het meeste effect omschreven als de hoogste CTR (click through rate). 

In het onderzoek zijn 9.000 advertenties uit meer dan 50 productcategorieën door de Vision API van Google gehaald. De Vision API van Google  is in staat om objecten, gezichtsuitdrukkingen, tekst, fonts, logo’s, kleuren, diersoorten, bekende gebouwen en allerlei combinaties daarvan te herkennen. Naast het herkennen van feitelijk visuele vormen en kenmerken, associeert de Vision API ook. Zo wordt een roze plaatje met een hartje geassocieerd met ‘female’ en worden naakte dansende mannen herkend als ‘tribal volksdans’.

Hieruit zijn een aantal resultaten naar voren gekomen die als vuistregels kunnen worden gebruikt. Zo stelt het onderzoek bijvoorbeeld dat hoe groter het formaat van de advertentie is, hoe hoger het CTR van de advertentie zal zijn. Hiernaast scoren horizontale uitingen hoger dan verticale of vierkante uitingen. 

In het artikel worden nog veel meer relevante resultaten besproken. Hoe ziet een goede call-to-action er bijvoorbeeld uit?

Kijk voor het volledige artikel met alle resultaten op Emerce!